Króluj nam Chryste!
- zawsze i wszędzie
Tym pozdrowieniem witam wszystkich czytelników bloga Kongregacja Chrystusa Króla.
Bez zbędnych wstępów, wzywamy Ducha Świętego aby oświecił nasze umysły i serca do poznania Prawdy, którą jest sam Pan Jezus i wołał w nas "Abba, Ojcze!"
W Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego Amen.
Ponieważ przeżywamy w tym tygodniu oktawę uroczystości Zesłania Ducha Świętego (w klasycznym kalendarzu), inauguracyjny wpis poświęcony jest Jemu.
Tradycyjnie w tym czasie zanosimy modlitwy o Siedem Darów Ducha Świętego.
Nie jest to jednak zbyt precyzyjne określenie, podobnie jak popularne polskie przekłady i wyjaśnienia tychże darów. Zacznijmy zatem od tego, iż Pismo Święte nie mówi odnośnie ich o "darach", lecz o "duchach". "Darami" nazywa to, co określamy jako charyzmaty. Jest to bardzo istotne, gdyż pozwala zrozumieć czym w istocie jest owych "siedem darów", czyli właściwie "siedem duchów".
Wymienia je Proroctwo Izajasza 11, 1-3 w odniesieniu do Mesjasza. W tekście Septuaginty i Wulgaty, a więc tłumaczeniach starszych wersji hebrajskich, jest ich wymienionych siedem różnych; znacznie późniejszy Tekst Masorecki dubluje w tym miejscu bogobojność, pomijając pobożność, jednakże wymienia tę drugą osobno w Proroctwie Zachariasza 2, 10. Apokalipsa św. Jana również mówi o "siedmiu duchach Boga", które są "siedmioma oczami" Baranka.
Oto ich lista z Iz 11, 2-3 w moim przekładzie polskim oraz w wersji LXX, Vulg i KJV:
Duch Pneuma Spiritus Spitit
of
-
Mądrości Sofias Sapientiae Wisdom
-
Rozumienia Syneseos Intellectus Understanding
-
Rady Boules Consilli Counsel
-
Siły Ischyos Fortitudinis Strength
-
Poznania Gnoseos Scientiae Knowlegde
-
Pobożności Eusebeias Pietatis Godliness
-
Bogobojności Fobou Theou Timoris Domini Fear of God
Owych siedem duchów to siedem działań Ducha Świętego w duchu ludzkim. Tłumaczenie ich jako "dary", typu "rozum", "umiejętność", "męstwo", "pobożność" prowadzi do upatrywania w nich czegoś zbyt naturalnego. Rozum nie jest przecież nadprzyrodzonym darem Ducha Świętego, ale przyrodzoną władzą duszy, męstwo zaś jest cnotą. Siedem tak rozumianych "darów" jest często wyjaśniane zbyt naturalistycznie, czy wręcz błędnie, jako pewne trwałe usprawnienia (cnoty), czy właściwości umysłu, gdy tymczasem uświęcające działanie Ducha Pańskiego łączy się z łaską Bożą, a zatem jest bezpośrednio zależne od duchowej łączności chrześcijanina z Panem Jezusem, na którym właściwie Siedmioraki Duch Pański spoczywa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz